תכנון מהנדס בניין – עומס גדול מהמקובל

ב.צ.ת אילון מספקת שירותי תכנון עבור מבנים בהם קיימת דרישה לעומס גדול מהמקובל.

מהנדס בניין לוקח בחשבון שני סוגי עומסים (סטטי) על המבנה:
1. עומס קבוע.
2. עומס שימושי.
העומס השימושי, אשר אליו נתייחס במאמר זה, נקבע ע"י תקן ישראלי לעומסים או ע"י דרישות מיוחדות של מזמין העבודה. כאשר רוצים להעמיס על תקרה עומס גדול במיוחד (2,500 ק"ג למ"ר, אחסון – לדוגמא), אחד הפרמטרים שנקבע הוא עובי תקרת הצלעות, עובי שנקבע ע"י המפתח (מרחק בין הקורות), ע"י סוג הבטון, Fd שרות. במקרים מסוימים תגיע התקרה לעובי של 50-60 ס"מ.

צריך לזכור שתקרת הצלעות מורכבת, בנוסף לבטון ולברזל גם מחלק לא פעיל. קל-קר, שמתחתיו מחובר בלוק במפעל. אלמנט קל זה, משרת אותנו כמילוי בין צלעות הבטון.

בתכנון כזה, מומלץ לבצע קורות תחתונות בעובי 80-140 ס"מ, תוך תיאום עם האדריכל והתחשבות בהיבט הכלכלי. ככל שהגובה הסטטי של הקורה גדל, קטנה כמות הזיון בקורה. חשוב להדגיש, שהעומס הגדול, עובר דרך העמודים אל היסודות. אחת האפשריות לביסוס היא רפסודה. הרפסודה נוחה מאוד לעבודה. עיבוי רצפת הבטון, אותה מבצעים בתחתית המבנה בכל מקרה, עונה לדרישות קונסטרוקציה מאחר והיא מחלקת את העומס מלמעלה בצורה שווה (כמעט) לקרקע. גם אם ישקע האלמנט, השקיעה תהיה אחידה ולא תהיה שקיעה דיפרנציאלית.

ההחלטה על עובי הרפסודה, חשובה ומגיעים אליה משיקולים קונסטרוקטיביים ובהתאם לדרישות התקן. בתחתית הרפסודה מניחים רשתות ברזל, ע"מ ליעל את העובדה, בהסתמך על תכנון מפורט.
אלמנט הרפסודה מצוין גם לגבי רעידת אדמה, יתרון אותו כדאי לקחת בחשבון. ליצירת יציבות מבנה גבוהה, ניתן לצקת 4 כלונסאות בפינות הרפסודה, הגדלת מקדם הביטחון גם מבחינת סטטיקה וגם לרעידות אדמה.

הערה לגבי ביצוע: קבלנים ומנהלי עבודה, עלולים להניח ע"ג תקרה אותה יצקו לפני זמן קצר, עומסים מרוכזים גבוהים מאוד (משטח בלוקים, רשתות). הבטון עלול להיות חלש, רק  60% מחוזקו, לכן יש לקחת זאת בחשבון ולפזר את העומס ע"ג מקסימום שטח רצפה אפשרי. קביעת חתך עמוד הבטון יקבע לפי חישוב מדויק. החישוב נותן את העומס האנכי על העמוד. חשוב לזכור שכאשר אנו יורדים מטה במבנה, חתך העמוד הולך וגדל או לחלופין, יש להגדיל את זיון העמוד (בהתאם לחישוב).

אהבתם את המאמר? מצאתם אותו מועיל ומעניין?

נשמח אם תעשו 1+ ותחלקו אותו עם חבריכם.