הסכם ממון בין בני זוג על בניית בית

מה בין קניית דירה מוכנה לבין בניית בית?

בניית בית מגורים על ידי קבלן, או חברה קבלנית/יזמית, איננה דומה לקניית דירת מגורים מוכנה. מדובר בשני דברים שונים.

בקניית דירה מוכנה, הכל ידוע וברור מראש: כמה היא עולה, ומה מקורות המימון של כל אחד מכם ברכישתה. בבניית בית, הדברים מורכבים יותר, ניתנים לסיבוכים (למשל שהקבלן "יפשל" ויתרשל, או שהעבודה תתייקר), והעלות הסופית ומקורות המימון של כל אחד מכם, רק ניתנת לשיעור, באופן כללי.

מדוע זה מורכב?

אתם יוצרים ל"דרך ארוכה". לבנות בית, זה תהליך שיכול להימשך שנים, אם ניקח בחשבון את תהליך התכנון, הוצאת ההיתרים והבנייה.

בואו נדבר על מצב שבו אחד מכם "מביא" מגרש. הדוגמא "הקלאסית", יכולה להיות מגרש במושב, זכות שיש ל"בן ממשיך" לבנות על מגרש הנמצא במושב. או לבן קיבוץ, הנהנה מזכות דומה, כחבר קיבוץ, לבנות בית על מגרש הניתן לו, לבן הקיבוץ, בתנאים נוחים באופן משמעותי.

בן הזוג האחר, מממן את הבנייה. בנק למשכנתאות- נותן משכנתא. ההורים מסייעים על פי מידת יכולתם.

איך ייקבעו החלקים של בני הזוג בבית שייבנה? איזה חלק נייחס למגרש "שהביא" אחד הצדדים, ואיזה חלק נייחס למימון שהביא בן הזוג האחר? התשובה שלי, עורך דין הסכם ממון אורי גנור היא, שבהעדר הסכם ממון, שייחתם בניכם מראש,  יהיה לכם קשה עד בלתי אפשרי לקבוע את האחוזים שלכם בבית המשותף הזה.

למה?

כיוון שלא קבעתם למשל, מראש, בהסכם ממון,  קריטריונים להערכת המגרש, כמרכיב בערך הכולל של הבית הסופי. לדוגמא: מה שווי המגרש שהובא, איך יחושב, אם בכלל אסור למכור אותו בשוק החופשי?

וכיוון, שבמהלך הבנייה, ערכו של המגרש, כך יטען אולי אחד מכם- עלה. ולכן, יש מקום לייחס לו ערך רב יותר.

וכיוון, שהבית שנבנה, לא ניתן לרישום בכלל, גם על שמו של אותו בן זוג שהביא את הכסף, אלא רק על שם מי שהזכות לבנות – ניתנה לו, לבן המושב או לבן הקיבוץ. וזה בעייתי.

וכיוון, שאחד מכם טרח ובנה וטיפל בכל הדברים, והשני לא עשה כלום. האם נייחס לעבודתו, ערך כספי?

ואלו הן רק דוגמאות מעטות.

עשו הסכם ממון

 

הפתרון היחיד לבניית בית, על ידי בני זוג, היא עריכת הסכם ממון, שבו יוסדרו הנושאים הנ"ל, מראש, ועוד רבים אחרים. זה בדיוק ייעודו של הסכם הממון. הסכם הממון בניכם, הוא לא פחות חשוב, מאשר ההסכם עם הקבלן שלכם, עם המהנדס, או האדריכל שלכם.

בחירת קבלן ויועצים

 

ברור שתקדישו את מירב המאמצים שלכם, לאתר חברה קבלנית, מהנדס, אדריכל, קונסטרוקטור, ושאר בעלי מקצוע, בעלי המלצות וכישורים מעולים. הסכם הממון שבניכם, איננו עוסק באותם בעלי המקצוע. הבחירה בהם, תהיה משותפת ומוסכמת על שניכם. יכול להיות שתעדיפו לבחור מנהל פרויקט, אשר שירותיו כוללים את כל הפונקציות הנ"ל. הוא גם יפקח על תכנון הבית שלכם, וגם ינהל את הבנייה. זה יקל עליכם. ועדיין- זה בניכם, ואיננו קשור להסכם ממון שתעשו בניכם.