כיצד מעריך שמאי מקרקעין את ערך הנכס

סקירה קצרה של הפרמטרים אותם משקלל שמאי המקרקעין בבואו לקבוע את ערך הנכס שלך

משבר הנדל"ן בארץ ובעולם רק מעצים את הצורך בבדיקה מדוקדקת ככל האפשר של נכסים לרכישה, הרכישה כתהליך היא ארוכה ומתישה אך חייבת להתבצע בדקדקנות על כל שלביה החל מהערכת הנכס ובדיקת מיקומו והתוכניות לעתיד באזור דרך בדיקת מישכונו או שיעבודו של הנכס  וכלה בבדיקות שגרתיות וחשובות כמו בדיקת הבעלים הרשומים של הנכס ווידוי זהותו בצורה חד משמעית של בעל הנכס.

בסיומו של התהליך יש לנסח היטב את החוזה כך שלא יקפח אותך כרוכש.

בשוק הפרוע של מוכרי הדירות כל  בעל נכס מבקש מחירים ככל העולה על רוחו, והרי לנכסים יש ערך המוערך בדרך מקצועית והערכה זו מסתמכת על מספר גורמים

  1. מיקומו של הנכס בארץ
  2. קירבתו של הנכס למרכזי בילוי, מסחר, ים, נוף הנשקף מהנכס,  ואיכות מערכות חינוך באזור-  בהתחשב בסביבה רועשת שקטה , או בקרבת כבישים ראשיים או שדות תעופה ומסילות רכבת, כל אחד מהגורמים הללו מעלה או מוריד את ערך הנכס בהתחשב בנסיבות.
  3. גודל הנכס והחלוקה הפנימית של הנכס. מספר חדרי הרחצה ואיכותם.
  4. איכות הבנייה של הנכס, וטיב הגימורים.
  5. איכות השכנים באזור. קריטי ביותר ברבי קומות ובניינים.
  6. מקומות חניה בטאבו או חניה ברחוב, חניה מקורה או פתוחה.
  7. קיומו של מחסן בנכס
  8. קיומן של תוספות כמו בריכה סאונה ג'קוזי, חדר כושר, ברבי קומות או בבתים פרטיים.
  9. קיומן של מערכות מיזוג או מערכות בית חכם.

10. אטימות גגות.

11. מצב צנרת המים, מערכת החשמל וגילן.

12. סכום התשלום לוועד הבית ברבי קומות ורמת התחזוקה של הבניין.

13. דרכי גישה לנכס – נוחים מסורבלים.

14. ואולי הפרמטר שיקבע יותר מכל את ערכו הכללי של הנכס הוא ערכם של נכסים דומים שנמכרו בתקופה האחרונה באותו איזור.

אלו עיקרי התכונות שמשפיעות על ערך הנכס וניתן להעריכן בכסף, שמאי מקרקעין מסוגל לתמחר את ערך הנכס בסבירות גבוהה לפי ערכו האמיתי בשוק, השמאי יבדוק את כל המרכיבים וישקלל אותם לכדי מחיר שיהיה הוגן הן כלפי המוכר והן כלפי הקונה, סביר ביותר שהמוכר יטען לערך גבוה יותר על מנת למקסם את ערך דירתו ולהיפך הקונה ימעיט בערכו של הנכס ולכל אחד מהם יהיו הסיבות השמורות לו.

מומלץ לפנות לשמאי מקרקעין המתמחה התחום הנכס אותו הינך מעוניין לרכוש – מגרש, דירה פרטית, מבנה מסחרי, הפרמטרים שונים מאוד בין נכס מסחרי לנכס למגורים, אם בנכס למגורים נתרחק מכבישים מרכזיים הרי שבעסק מסחרי הקרבה לנתיבי גישה  מרכזיים יכול להוות יתרון משמעותי ואף מכריע, וכנ"ל לגבי משרדים, והערכה מסוג זה יכולה לשנות בצורה מהותית את מחיר הנכס.

ישנם יתרונות וחסרונות לכל נכס, כקונה וכמוכר של נכס עליך להיות מודע לכ החוזקות והחולשות של הנכס, חולשותיו יכולות להעניק יתרון לקונה בסגירת מחיר נמוך יותר ויתרונותיו יכולים להעניק יתרון משמעותי למוכר בעשרות אלפי שקלים, בכל מקרה כדאי לקונה להכיר את מכלול היתרונות והחסרונות של הנכס, אם כי לעיתים חסרון לאחד הוא יתרון לאחר.

להערכת שמאות מקרקעין  – אסא זהר – שמאי מקרקעין – האומנים, 14 תל אביב – https://assa-zohar.com

אהבתם את המאמר? מצאתם אותו מועיל ומעניין?

נשמח אם תעשו 1+ ותחלקו אותו עם חבריכם.