גבס הפך בשנים האחרונות למרכיב מרכזי בתהליכי הבניה ומשמש הן לקירות פנים ומחיצות והן לעבודות דקורטיביות בפנים הבית. הגבס מגיע בלוחות עמידים לאש (להתקנה ברחבי הבית/משרד) או עמיד למים להתקנה בחדרי שירותים.

הגבס הוא חביבם של מעצבי פנים וארכיטקטים בישראל ובעולם, כיוון שהוא מאפשר יצירת מבנים מורכבים ועדינים יחסית בתוך הבית, בעלויות נמוכות ובאופן שלא היה אפשרי בעבר. שיטת בניה זו פתחה בפניהם אפשרויות ביטוי שלא היו קיימות בעבר או שהיו קיימות אך לא היו ריאליות מבחינת עלויות. בנוסף, הגבס הנו פופולארי מאוד אצל קבלני שיפוצים כיוון שהוא מאפשר הקמה של קירות ומחיצות בזמן קצר, עלות נמוכה ובלי לכלוך. אין צורך בבלוקים, בטון, טיח וכו'. כל שנדרש הוא להקים את הקונסטרוקציה מפרופילים הניתנים לרכישה בכל חנות לחומרי בניין והמתחברים זה לזה בעזרת ברגים ייעודיים. את לוחות הגבס מושיבים על גבי הקונסטרוקציה אשר מתחברת לקיר / תקרה / רצפה הקיימים כבר במבנה. פרופילי הקונסטרוקציה של הגבס קלים מאוד לעבודה וניתן לעצב אותם בעזרת מספריים מיוחדים וכיפוף הפרופיל. העברת כבלי חשמל נעשית דרך קורות הקונסטרוקציה בקלות ובמהירות: ביצוע שני חתכים קטנים בשפת הפרופיל וקיפולו עם היד, יוצר מקום למעבר של כבלי חשמל או תקשורת. יש להעביר את הכבלים לפני סגירת הקיר או המחיצה. לאחר השחלת הכבלים והבאתם לנקודות הרצויות סוגרים את הקיר ע"י לוח הגבס אשר מתחבר לקונסטרוקציה בעזרת ברגים ייעודיים.

ניתן לחלק את עבודות הגבס לשני סוגים עיקריים:

בעבודות גבס פשוטות קבלן הגבס מתמחר את העבודה לפי מטר מרובע קיר שהוא בונה. מחיר עבודות גבס מורכבות, עשוי להיות גבוה מרכישת מוצר חליפי בחנות רהיטים ומצריך מיומנות וניסיון. כמו שלא בוחרים אדריכל או מהנדס בניין בלי חוות דעת של לקוחות של אותו בעל מקצוע, כך מומלץ שלא לבחור קבלן שיפוצים לעבודות גבס מיוחדות ללא בדיקה מוקדמת.. לשם כך ניתן להיעזר ברשימת קבלנים לעבודות גבס שבאינדקס המקצוענים, שם ניתן להתרשם מחוות הדעת שהוגשו על אותו בעל מקצוע ומהדירוג הכללי שלו.

השפעתן של עבודות גבס על חוזקו הקונסטרוקטיבי של המבנה

הגבס הנו חומר בניה קל משקל ובניה בגבס מסווגת כבניה קלה. קירות ומחיצות גבס שוקלים מעט מאוד בהשוואה לקירות בלוקים ובטון וזהו אחד מיתרונותיו הגדולים של הגבס. לעיתים קרובות כאשר רוצים לבצע תוספת בניה על הגג, ניצב הקונסטרוקטור בפני דילמה: האם המבנה ערוך לעמוד בעומסים המבניים הנגזרים מתוספת בניה קונבנציונלית?

תוספות בניה בבניה קונבנציונלית מעמיסות על שלד המבנה ועל תקרת הקומה העליונה ביותר, עומסים גבוהים אשר הם לא יועדו לעמוד בהם מלכתחילה. יסודות המבנה לא תוכננו לשאת בעומסים נוספים של עשרות אחוזים והתוספת עלולה לגרום לשקיעת המבנה ולגרום לאי עמידתו ברעש אדמה. במבנים ישנים בהם החל תהליך של התפוררות הבטון וחשיפת הזיון, יש להיזהר שבעתיים.

כאשר המצב הוא כמתואר בפסקה הקודמת, ייתכן וידרוש הקונסטרוקטור, כי המבנה יעבור חיזוק קונסטרוקטיבי, כך שניתן יהיה לבנות את תוספת הבנייה.

אפשרות נוספת אותה על היזם לקחת בחשבון היא הוספת הקומה בבניה קלה ובניית קירות ומחיצות פנים בגבס. במצב זה, סביר להניח שהעומס הנוסף על המבנה יהיה קטן וימנע את הצורך בחיזוק קונסטרוקטיבי יקר וארוך.

מבחינה כלכלית עשויה בניה קלה ובניית מחיצות הפנים בגבס, להוות את ההבדל בין ביצוע תוספת הבניה ובין פסילת התוכנית בשל אי כדאיות כלכלית.

מקרים חריגים

על אף משקלו הנמוך של הגבס והמשקל הכללי הזניח אותן מוסיפות תוספות גבס לבניין, מומלץ לאשר לפי תקן, תוספות גבס, אשר מהוות הנמכת תקרה, עם מהנדס קונסטרוקטור. בניית תקרת גבס דקורטיבית שלא לפי תקן, עלולה לגרום להתנתקות תקרה קלה זו ולנפילתה. מומלץ לפיכך להזמין מהנדס קונסטרוקטור, לפיקוח עליון, אם אתם מעוניינים לעשות עבודת גבס מסוג זה, כדי לוודא שהעבודות מתבצעות לפי דרישות התקן.