מה קורה לבניין שלנו ברעידת אדמה?

גל רעידות האדמה האחרון, באזור הכינרת, מעלה שוב את הנושא לתודעת הציבור. מושגים מקצועיים כגון "סולם ריכטר" ו"מרכז הרעש" נכתבים בתקשורת וצריך לקשר אותם למצב במציאות. הכוח הפוגע בבניין ברעידת אדמה, מגיע מהקרקע ועובר אל ביסוס הבניין ומשם לעמודים. כיוון הכוח או ה"מכה", יכולים להגיע מכל צד.

 בבניינים שנבנו לפי תקן ישראלי 413 החדש "עומסים אופייניים שימושיים רעידת אדמה", תכנן מהנדס הבניין את העמודים בשני כיוונים, כלומר, אם קיימת קומת עמודים מפולשת בבניין שלכם, תוכלו לראות עמודים מאונכים זה לזה במקומות שונים בבניין. מתחת לפני הקרקע תהיה קיימת קורת יסוד, המחברת את העמודים זה לזה ויוצרת הקשחה כנגד המכה שיוצרת רעידת אדמה.

 הבעיה היא כמובן במבנים שנבנו לפני צאתו של ת"י 413, לפני הראשון בינואר 1980. בניינים רבים נבנו ללא קורת יסוד, כך שכל עמוד, עומד בפני עצמו בעת קבלת המכה. בנוסף, ניתן לראות בבניינים רבים בארץ, עמודים דקים (חתך לא תקני), בעובי 20 ס"מ על 20 ס"מ. עמודים אלו, אינם עומדים כיום בתקנים ישראלים. אם נראה בבניין שלנו עמודים, עם סדקים או וגם ברזל חשוף שעובר תהליך של שִׁתּוּךְ (חלודה), אזי עלינו להבין שהמצב אינו תקין ויש לפעול, לתקן ובמידת הצורך לתכנן ולבצע חיזוק לבניין.

 מדוע הבניין שלי עומד שנים רבות והכול בסדר, אף על פי שהיו כבר מספר רעידות אדמה? נחזור למושג "מרכז הרעש". רעידת אדמה, גם אם היא חזקה מאוד, משפיעה על רדיוס מסוים מאזור המוגדר כ"מרכז הרעש". אם הייתה רעידת אדמה חזקה במצרים לדוגמה והבניין שלכם בערד, רעד קלות, הסיבה לכך היא שמרכז הרעש היה רחוק מאוד מהבניין. אך אם מרכז הרעש, בפעם הבאה יהיה קרוב לבניין, במרחק של כמה עשרות קילומטרים בלבד? במקרה כזה הנזק עלול לעלות בחיי אדם ובנזק לרכוש.

בתל אביב ובאזור המרכז קיימים בניינים רבים, בהם גרים דיירים בשכירות. כאשר בעלי הדירות אינם גרים בעצמם בבניין, תחזוקת המבנה עלולה להיות מוזנחת. השוכרים, צריכים לדרוש מבעלי הבית שלהם, לטפל בתחזוקת הבניין. מספיק דייר אחד אחראי, שייקח על עצמו את המשימה, על מנת שהנושא יטופל כראוי.

כמה עולה לטפל בעמודים עם ברזל חלוד, לצקת קורת יסוד ולחזק/לעבות עמודים בבניין שלי?
למרבה ההפתעה, ניתן לשפר משמעותית, את עמידות הבניין, במקרים רבים בהשקעה קטנה יחסית.

בנוסף, ניתן להקדים תרופה למכה ולטפל בעמודי הבניין באופן שוטף, כך שסדקים נימיים יתוקנו, קילופי טיח יוסרו ויטויחו מחדש כך שהברזל שבעמוד ימשיך לשכון בבטחה בתוך הבטון. חשוב לזכור, שבעלות הטיפול מתחלקים כל הדיירים.