טלפון - 077-3210345|tomer@bzt.co.il
תכנון בית ספר ומבנה חינוך 2017-05-03T07:55:14+00:00

תכנון בית ספר ומבנה חינוך – תכנון אדריכלי:

תכנון אדריכלי לבית ספר ומבנה חינוך, צריך להתבצע ע"י אדריכל
שהתמחה בתחום:

תכנון מבני חינוך בעידן העכשווי מצריך חשיבה חדשה וגישה רעננה. הטכנולוגיה סביבנו משתנה ללא הרף, אך כאשר אנו באים לבחון את מבנה כיתת הלימוד בבתי ספר של ימנו, לרוב מדובר באותו מלבן שהומצא לפני יותר ממאה שנים.

תכנון נכון של בית ספר ומבני חינוך דורש להעמיד את צרכיו של התלמיד, צוות המורים וההנהלה, כלקוחות העיקריים המשתמשים במבנים מסוג זה. רבות מן הפעמים נתקלת הפרקטיקה התכנונית של מבני החינוך באילוצים כספיים של הרשויות המקומיות אשר מזמינות את העבודות. אין לבטל זאת כמובן, אך תכנון חכם ישכיל למצוא בכל אילוץ הזדמנות. כך גם בעזרת תקציבים נמוכים ניתן לתכנן חללי לימוד אשר מעניקים ערך מוסף.

תכנון מבני חינוך של ימינו צריך להשכיל לשלב בין תפיסות הומניסטיות אשר פותחו בשנות ה-60 לבין תפיסות אשר הבינו כי חלל למידה לא חייב להיות בנוי בצורה של כיתה מלבנית – כיתה בה מתבצע לימוד פרונוטלי בלבד. חשוב לתכנן חללים רב תכליתיים אשר יכולים לשמש לפעילויות שונות בזמנים שונים. גם בישראל נעשה מחקר רב על סכמות חינוכיות למבני בתי הספר. המסקנה הייתה שהסכמה המוכרת של מסדרון וכיתות משני הצדדים, מהווה סכמה בעייתית מאוד. סכמה זו אינה מאפשרת לתלמידים חלל שהייה איכותי בהפסקות ואף מעלה את רף האלימות שנוצרת בעקבות הצפיפות. הגישות ההומניסטיות רואות חשיבות עליונה בפיתוח חללים ללמידה חוץ כיתתיים והצמדת חצרות וחצרות גג לכיתות.

העידן העכשווי מציג מולנו שאלות רבות של שילוב בין הטכנולוגיה המודרנית כגון לימוד בעזרת טבלתים או מחשבים ניידים מול לימוד בכיתה הקלאסית והסטנדרטית. תכנון נכון ידע לשלב בין רצון של המורים ללמד בשיטה הרגילה, אשר לרוב מושגת בכיתה סטנדרטית לבין חופש התנועה של הלימוד במרחב חופשי יותר. עלינו ללמוד ליישם את מרחבי העבודה ה-"hubim" אותם אנו מוצאים בחברות הי-טק בתכנון מבני החינוך.

שלבי תכנון בית ספר:

השלב הראשון של תכנון מבנה חינוך, הוא הכנסת יצירתיות בתרגום של הפרוגרמה של משרד החינוך. לחלופין, יכול האדריכל לבנות פרוגרמה ייעודית. הפרוגרמה היא כלי, שמטרתו להגדיר פונקציות שונות וכן את הגדלים של אותן פונקציות. מתכנן טוב ישכיל לקחת את שמות הפונקציות היבשות ולהפיח בהם חיים ע"י שילובים שונים בתכנון. תרגום הפרוגרמה חייב להעשות מול הלקוח, זאת על מנת להבין את רצונותיו בצורה המיטבית ביותר.
השלב השני עוסק ביכולת להציג את המבנה מול המזמין, ההצגה הוא שלב עקרוני. לרוב מבני חינוך אינם מתוקצבים באופן מספק. לכן חושב להציג את היתרונות השונים אשר המבנה מצליח להשיג למרות מגבלות התקציב. יחד עם זאת, לפעמים רצוי שהאדריכל יציג אלמטים חדשים גם אם הם דורשים תקציב נוסף, זאת בכוונה להראות את הצורך בהם מתוך רצון לשפר את חיי תלמידים והמורים. האסטטיקה התכנונית היא חלק בלתי מנותק ממבנה החינוך, אין לשכוח את חשיבות האסטטיקה שאמורה להשתלב יד ביד עם הזרימה היעילה של תנועת התלמידים והמורים במבנה.
3. השלב השלישי עוסק בהעברת התוכנית דרך אינסטנציות סטטוטוריות שונות, כגון ועדות תכנון, כיבוי אש, פיקוד העורף וכו'. למרות שמדובר על פניו בשלב טכני, מתכנן טוב המפעיל צוות יועצים מיומן ישכיל לעשות זאת בצורה יעילה ומהירה.
4. השלב הרביעי הוא שלב המכרז, שלב זה חשוב ביותר. שלב זה בא להגדיר את המפרטים הטכניים של המבנה. יש להכין את המכרז בצורה מיטבית ומדויקת ביותר, על מנת למנוע אי הסכמות בהמשך עם החברה הקבלנית המבצעת שתזכה במכרז. בשלב המכרז נהוג להשקיע זמן ומאמצים מרוכזים שכן הפרשי העלויות בין החברות המבצעות יכול להגיע לעשרות אחוזים ולכן המשמעות הכלכלית של בחירה מושכלת הינה חשובה ביותר.
5. השלב החמישי הוא שלב הביצוע. שלב זה דורש פיקוח על מה שנעשה בשטח. יש חשיבות להישאר עם אצבע על הדופק, זאת על מנת לקבל את המוצר אשר אותו תכנן האדריכל. בשלב זה, יש לוודא שכל יועץ מבצע את הפיקוח העליון בתחום האחריות שלו ושהחברה הקבלנית עומדת בלוחות הזמנים ובדרישות תקנים ישראלים, חוק התכנון והבנייה, דרישות המכרז וכדומה.
6. השלב השישי הוא שלב המסירה וקבלת פידבק ראשוני מהמשתמש. חשוב גם לחזור לקבלת פידבק מאוחר יותר, על מנת להשכיל ולהבין מה ניתן לבצע אחרת במבנים עתידיים.
למידע נוסף וקביעת פגישת היכרות חייגו: 077-3210345 או במייל: tomer@bzt.co.il

קראתם ואהבתם את המאמר? נשמח אם תפרגנו ותחלקו אותו או/ו הקליקו "like".